Tuesday 10 January 2012

Tips Membeli DSLR

I'm DSLR hunter. After Mr.Fand approved, I planning to buy DSLR. I'm Canan person and absolutely amateur who are looking for the best camera for me. I'm aspire to produce quality pictures better than my current camera. 

So wawa survey, banyak website yang mengajar menggunakan DSLR, and review new teknologi pasal cameras. Antaranya ialah:

Seni Fotografi - http://adhadimohd.com/




Since I'm Canon person. Here's the list of cameras, my budget pun mid range takdelah tinggi, well for beginner kan.


 

Jealous with my friend yang pakai 5D Mark II.. Canggih ok. Bila dah professional nati boleh upgrade to 60D.

Bila survey dapat beberapa tips yang boleh share together:

1- Purpose buy DSLR - suka-suka or ada projek dengan DSLR or sebab duit banyak nak beli lah kan.
2- Boleh tepuk poket tanya budget and choose the latest one. Contoh wawa ialah beginner so range budget taknak letak tinggi sangat so maybe will go to 600D, one thing function similar to 550D, tapi 600D baru in market.
3- Not necessary pixel tinggi camera tu bagus. unless you all nak print besar gedabak punya or buat poster ke.
4- Try to compare testimonial kepuasan penggunaan camera tersebut. Carilah 2 or 3 pengguna. Don't worry google je. Ramai dah komen pasal DSLR ni yang wawa jumpa. So maybe you all boleh dapat idea which one the best for yourself.
5- For me, camera ni tak banyak beza, tapi mostly wawa baca setiap tu mesti minat Canon or Nikon.  Canonian vs Nikonian, but then macam mana you all maximum penggunaan camera. Kenalah creative, rajin explore, confirm gambar cun.
6- Cari kedai yang famous and reliable. Lain cara dengan beli baju ok. Selalu dengar di Berjaya Times Square, Low Yat or ada satu online shop camera ShaSinKi (nama ala-ala sushi gitu)


Oklah, I nak survey lagi about DSLR.. wish me luck! :)

If you all professional, gimme some info or tips ok..

3 comments:

  1. info menarik.dyg pun ngah usha2 camera jga ni..tapi mci mngumpul bajetnya..hihihi

    ReplyDelete
  2. TQ, jom usha pasal DSLR.. :)

    ReplyDelete
  3. dear..tgh cr info psL dsLr and t'jumpe ur bLog. so ape latest info u have ttg dsLr?da beLI?? ok x?? =)

    BTW, Sya da foLLow bLog kamu.free visit/foLLow Sya jugak ye~
    sya-orked.blogspot.com

    ReplyDelete

INSTAGRAM @WAWATASLIMAN

Followers