Monday 15 April 2013

Pregnancy Skincare - Ibu Mengandung Nak Melaram Jugak!

The first few week pregnant kulit saya tak banyak berubah. Macam selalu. Gebu je. haha.  But due to the hormones racing through my body, skin terus jadi kering sekering-keringnya. Mula tak tau apa sebabnya, but after baca artikel ni baru tau, selain dari alahan ibu pregnant, ini adalah hakikat yang perlu diterima.

"Did you know that a pregnant woman produces as much hormones as a non pregnant woman would produce in 150 years?"

Ish baca pun dah seram.. No wonder sekarang kulit kering, pakai lotion, minum air banyak pun still kering. Hormon punya pasal rupanya.

So sepanjang 35weeks pregnant memang mengaku kulit kering. Untung bagi ibu yang time pregnant kulit makin cantik dan gebu. Based on that saya tukar produk yang saya pakai before pregnant kepada produk yang memang anti-dehydrate, untuk bagi kulit lagi moist. So antara produk yang saya purchased, my skin looks not so amazing lah tapi ok, better than sebelum nih. 

Antara produk mandian yang saya guna Johnson's peace bath, sometimes saya campur pakai dengan Johnson's milk bath. Scrub whitening Mustika Ratu, petua mak saya untuk kekalkan kulit lembab. Tak perlu nak sental bila pakai scrub tu, just sapu, pakai span terus bilas, kulit memang akan moist je. Saya guna di part yang kering, dan gelap. Untuk stretch marks saya dah cerita di sini. Pencuci muka saya guna NUTOX saya guna 2 kali sehari, untuk kelihatan ala-ala fazura gitu.. hihi..


Lepas mandi, saya akan guna lotion Johnson's oxygen fresh, bau ni memang sedap, untuk malam saya akan guna baby powder ni, bau buat saya selesa dengan diri saya. cewah! Mr.Fand pulak akan kata, eh bau u macam baby lah... Mmmuahh.. hihihi.. 
Untuk bedak merah (Agnesia) tu saya jarang guna, itu pun petua mak saya, gunakan untuk hilangkan peluh. 

Skincare saya guna NUTOX Oxyfushion spray (toner) dan Emulsion untuk moisturizer. Kulit memang lembab dan soft je.. 


Saya masih lagi ada mood nak bermake-up tapi simple, very based make-up. Tak nak lah nampak pucat lesi je kan. So saya gunakan set ni je. Dulu saya guna foundation MAC tapi bila pregnant, MAC buat kulit tambah kering, so terus gantikan dengan SAFI.. Begitu juga dengan lipstik saya tukar MAC kepada WARDAH. Palette lipstik ni saya dapat di event Dian Pelangi tahun lepas.


Oh tambahan, saya paling suka perfume nih time pregnant, honestly dulu, tak minat sangat tapi time pregnant nih tak tau napa tiba-tiba boleh suka. Macam addicted tau, bau rose, fresh je rasa. Lupalah kejap, perfume GUCCI ke DIOR dan lain-lain tu. Lotion tu sometime je saya pakai. 


I hope boleh share with you all, and that you got some insight into what I use on my skin everyday!  I am by no means an expert, so please feel free to share your pregnancy skincare tips too :)

Apa you all guna plak? dulu lain sekarang lain macam saya tak?!


8 comments:

  1. hehehehe patut la wawa cantik je..

    kite kulit lahai sensitif sgt.. susah nak pakai macam2.. kalau satu tu,satu jela sampai skang.

    nak cuba la nutox tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kulit wawa pun sensitif gak.. try lah nutox, boleh gebu ala-ala fazura gitu.. :)

      Delete
  2. fuuhh banyak nya .. mesti wangi sewangi nya nih. saya baru beli Enchanteur lotion, OMG sudah jatuh cinta. Crabtree tu macam best je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak ek? rasa macam tak cukup je sebab kulit tak gebu2 pun.. hehe.. oh suka botol enchanteur macam perfume DIOR kan..

      Delete
  3. https://m.facebook.com/home.php?refsrc=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2F&soft=side-area&__user=1285339634&_rdr#!/photo.php?fbid=366205203479745&id=162383720528562&set=a.162392547194346.25859.162383720528562&__user=1285339634

    wawa facebook ni guna gambar awak la....ada mintak kebenaran x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tau, kecoh.. suka hati dia je nak guna, nasib cerita best.. kalau tak mesti kena saman..

      Delete
  4. aa suka gak nak mekap2 ni..tapi semakin momok ni, semakin kurang cket perasaan nak mekap2 tu.pakai apa pun rasa serba tak kena dah..haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wawa pun ada perasaan yang sama, macam semua tak kena pakai.. yang penting confident.. :)

      Delete

INSTAGRAM @WAWATASLIMAN

Followers